Hoe herken ik glutenvrije voeding?

De enige effectieve behandeling voor glutenintolerantie is een glutenvrij dieet. Dit is niet gemakkelijk, maar wel te doen. Gluten is te vinden in de meeste granen en graanproducten. Tarwe, gerst, rogge, spelt en haver moet absoluut vermeden worden. Bovendien moet worden opgelet met  brood en andere gebakken producten, snacks, pasta en kant-en-klaar producten, vooral als deze niet aangeduid worden als glutenvrij.

Let goed op de ingrediënten van betreffend product. Dat kost in het begin van je dieet wel veel tijd en moeite, maar het loont zich zeker en wordt vrij snel vanzelfsprekend. Probeer glutenvrije recepten, die inmiddels op veel sites, en ook op www.glutoosje.nl, te vinden zijn. Er kunnen ook sporen van gluten tijdens het maken/de productie terechtkomen in glutenvrije producten. Dat kan ook via bijvoorbeeld een broodplank, gebruikt frituurvet of het aanrecht.

Graanproducten met onderstaande ingrediënten (via Voedingscentrum) bevatten gluten:

Er werd altijd gedacht dat haver ook gluten bevat dat het slijmvlies van de dunne darm kan beschadigen. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit voor zuiver haver niet geldt. Toch is het bij coeliakie beter geen haver te gebruiken.

In Nederland is namelijk alleen haver te koop dat is gemengd met tarwe of niet zuiver gescheiden is gebleven van glutenbevattende granen. Haver en haverproducten waarbij op de verpakking de garantie gegeven wordt dat het product niet is gecontamineerd zijn wel glutenvrij.

Gluten zitten verder in:

Gluten kunnen verder voorkomen in sommige vitamine D supplementen. Het is daarom aan te raden de verpakking te checken als je vitamine D slikt.

Glutenvrije dieetproducten zijn herkenbaar aan een glutenvrij logo op de verpakking. Glutoosje verkoopt ook glutenvrije producten. Kijk hiervoor op het productenoverzicht van www.fructoosje.nl